Böylece, sizler insanlara birer şahit (ve örnek) olasınız ve Hz.Peygamber de size bir şahit (ve örnek) olsun diye sizi orta (dengeli) bir ümmet yaptık.(1)
Şehadet;Şahitlik demektir.Hem şahit olmak hemde şahit kılmak manasını içeriyor.Mastar olması hasebiyle hem faile delalet eder hemde mefule delalet eder.Hem geçişlidir hemde geçişsiz lazımdır.Onun için hem kendimizin şahit olmasını hemde başkasını şahit kılmayı ifade eder.
Şehid;şahid kılan demektir.Neyine şahid kılan? İmanına.Nesini şahid kılan? Şehadet fiili iki meful ister.Şahid kılar falanı. Neyine şahid kılar? İşte orada çeşitlenir.Neyiniz varsa. Bir tek şahid gösterecek şeyiniz yoktur.Allah-u Tealanın size ikram ettiği her nimet şahid olabilir.Lehinize de aleyhinize de şahit olabilir.Zaten şahid olur.Bırakın nimeti,varlık şahittir. Siz size şahitsiniz.O gün biz onların ağızlarını mühürleriz. Elleri bize konuşur, ayakları da kazandıklarına şahitlik eder.(2) Eğer ayak bizim lehimizde şahitlik ederse ayak şehid olmuş olur.Bazen bu şehadet bir fiil olur.Biri ayağının Allah yolunda yürürken kendinden önce gönderir ahirete.Ne oldu diye sorarsınız? Dersiniz ki Allah yolunda, dini mübini celili islam’ın yücelmesi için mücadele ederken kaybettim.Demekki ayağını şehid verdin dersiniz.Seni bekleyen bir şehidin var ahirette.Siz mahkemeye çıksanız ben Mü’minim ya Rabbi diyeceksiniz.Tüm derdimiz aslında bu.Ya Rabbi ben sana iman ettim ve imanıma ihanet etmedim.Bunu ispat edeceksiniz.Eğer ispat ederseniz Saadet ul-Kusva yüce mutluluğ'a yani cennet nimetine (3) ulaşmış olursunuz.İşte o zaman safa başınıza.Ama bunu ispat etmekte kolay değil.Çünkü yalancı şahit kullanamıyorsunuz.Mahkeme Cenab-ı Hakkın mahkemesi.Mahkemenin hakimi de O.Nasıl yalancı şahit kullanacaksınız? Eliniz konuşuyor.Ayağınız konuşuyor.Hücreleriniz konuşuyor.Bazen insan şöyle zanneder.Lehimde şahit olacak der.Fakat kalbinin de ilahi kamera tarafından çekildiği için kendi aleyhinde şahitliğini yapacak olan bir kalbini bulacak. Tamam sen bu işi yaparken dışından şöyle görünüyordu ama kalbinin görüntüsü hiçde öyle gözükmüyor. Vay o namaz kılanların haline ki: Ki onlar namazlarından gafildirler (Kıldıkları namazın değerini bilmez, namaza gereken ihtimamı göstermezler). İbadetlerini gösteriş için yaparlar(4)
Şehid;Şahid kılandır.Şehid sadece canını mı şahid kılandır? Hayır.Mesela;Efendimiz (s.a.v) şehidmidir değilmidir? Efendimiz (s.a.v) şahidmi dir değilmi dir? Eğer Efendimiz (s.a.v) şahid değilse o zaman kim şahiddir.Öyle bir hayat şehid değilse kim şehid? Efendimizin hayatı şehiddir.Tamam.Şunu dersiniz bir kılıçla cihad meydanında teslimi ruh etmemiştir. Yatağında şehiddir.Mesele Allah-u Teala’ya sahih bir şahid gönderme değil mi? Şehidin gönderdiği ve götürdüğü şahid, canıdır.Bana ispat edecek neyin var ey kul? Canım var ya Rabbi.Gerçekten o da Allah yolunda ise.Kuzman gibi değil.Kuzman; Allah Resülü (s.a.v)’in kamutan olduğu,sahabenin müfreze bulunduğu savaşta teslimi ruh etti.Fakat annesi cennet sana helal olsun diye ağlarken, Allah Resülü (s.a.v) hayır dedi.O cennette değil cehennemdedir.Nerden biliyoruz?Kuzman ,karaman ve yiğitliği ile meşhur bir adammış.Savaş meydanında yaralanmayı kendine yedirememiş. Onuruna dokunmuş.Hançerinin sapını yere,ucunu kalbine getirmiş ve üzerine abanmış ve ölmüş.Yani,intihar etmiş.
İnsan,bazen hayatını şahid gösterir.Rabbim bizi onlardan eylesin.Neyin var ey kul?Hayatım var,hayatımı getirdim ya Rabbi.İşte Efendimiz (s.a.v) gibi.Veda hutbesinde ki o can hıraş çığlığını nasıl hatırlamazsınız? Şahit kılma konusunda tir tir titreyen bir Peygamber görürsünüz.Cenab-ı Hak kitabında; O zaman kendilerine resûller gönderilen kimselere ve gönderilen resûllere muhakkak soracağız.(5) Hz. Peygamber (s.a.v) bu ayeti kerimeyi hatırlıyor ve veda hutbesini şöyle bitiriyordu.
Ey insanlar!
Yarın beni sizden soracaklar. Ne diyeceksiniz? Peygamberliğimi tebliğ ettim mi? İlahi vazifemi yaptım mı, diye soruyordu. Bütün ashab-ı kiram bir ağızdan:
Evet, yemin ederiz. Allah'ın risaletini tebliğ ettin. Vazifeni yaptın. Bize vasiyet ve nasihatte bulundun. Böylece şehadet ederiz, dediler. Bütün arafat yüzbinlerce insanın bu samimi sözleriyle çalkalandı. O zaman, Resul-i Ekrem (s.a.v), şehadet parmağını kaldırdı.
Üç defa:
Şahid ol Ya Rabbi! Şahid ol Ya Rabbi!
Şahid ol Ya Rabbi! dedi ve sözlerini bitirdi.
İslam’an göre şehadet;İmanınıza Rabbiniz katında bir şeyi şahid göstermenizdir.Eğer imanınıza şahid olarak gösterebilirseniz malınızda şehid olur.Vakfedilen mal şehiddir.İnfak edilen mal şehiddir.Tasadduk edilen mal şehiddir.
Zamanda şehid olur.Ömrümüzün üçte birini şehit etmek gerekir.Ya Rabbi!Ömrümün üçte birini ya namazda,ya oruçta,ya davette,ya Kur’an-ı Kerim okurken,ya derste,ya senin dinin olan İslam’ı hayatıma tatbik etmek için geçirdim.Eğer böyle diyebiliyorsanız o zamanlarınızda sizin için şahittir ve şehit etmiş olduğunuz bir zamanınız var demektir.İliminiz şehittir.Nefesiniz şehittir.Gözünüz şehittir.Diliniz şehittir.Ayağınız şehittir.Kulağınız şehittir. Sıhhat şehid olur.Yeterki siz şehid vermeye görün.
Evlatlarınızda şehittir.Evladın şehid olması,canını Allah’a şahit göstermesi şeklinde olmaz.Evladın tüm hayatı Allah’a şahit olur ve o da sizden geriye kalan sadaka-i cariye olur. Allah’ın kalemi kaldırmadığı üç zümreden biri olursunuz.Yaşayan salih ameliniz olur.O da şehit olur.
İlminiz şehid olur.Siz ölürsünüz ilminiz ölmez.Siz ölürsünüz ilminiz şahit olur.Siz hiç eski alim duydunuz mu? Eski Bakan,eski Milletvekili, eski Vali olur.Eski alim olmaz.Alim eskimez.Çünkü ilim eskimez.İşte ilimde şehid olur.
Böylece, sizler insanlara birer şahit (ve örnek) olasınız ve Peygamber de size bir şahit (ve örnek) olsun diye sizi orta (dengeli) bir ümmet yaptık.
Kainatın nizamı adalet üzerinde durur.Adalet denge demektir.Allah Resülü (s.a.v) ibadette bile dengeyi savunmuştur.
Şehid aynı zamanda model demektir.Resul size nasıl model oldu ise sizde insanlığa model olabilirsiniz. Resul size model olursa imam olmuş olur.Sizde insanlığa şahit olursanız insanlığın imamı, yani;ümmet olmuş olursunuz. Ümmete şahid olan imam, insanlığa şahid olan ümmet.Böyle imamın böyle ümmeti olmalıdır.Eğer olmuyorsa şehid değildir.
Özetliyecek olursak:
Hepimizin şehid edeceği birşeyler vardır.Çünkü elimize emanet edilenler var.Hiç bir şeyimiz yoksa kendi varlığımız bize emanet.Görmemizi şahid ve şehid kılalım.İşitmemizi şahit ve şehid kılalım.Nefesimizi şahid ve şehid kılalım.Camilere gelmemiz bile birer şahittir.Birbirimize şahid ve şehid olalım.İmanımıza müminleri şahid kılalım.Hidayete vesile olalım.Hidayetine vesile olduklarımızı imanımıza şahid kılalım inşaallah.
Ya Rabbi! Bizi şahitlerle beraber yaz.
1-Bakara Süresi 2/143
2-Yasin Süresi 36/65
3-Rad Süresi 13/29
4-Maun Süresi 107/4,5,6
5-Araf Süresi 7/6
Şehadet;Şahitlik demektir.Hem şahit olmak hemde şahit kılmak manasını içeriyor.Mastar olması hasebiyle hem faile delalet eder hemde mefule delalet eder.Hem geçişlidir hemde geçişsiz lazımdır.Onun için hem kendimizin şahit olmasını hemde başkasını şahit kılmayı ifade eder.
Şehid;şahid kılan demektir.Neyine şahid kılan? İmanına.Nesini şahid kılan? Şehadet fiili iki meful ister.Şahid kılar falanı. Neyine şahid kılar? İşte orada çeşitlenir.Neyiniz varsa. Bir tek şahid gösterecek şeyiniz yoktur.Allah-u Tealanın size ikram ettiği her nimet şahid olabilir.Lehinize de aleyhinize de şahit olabilir.Zaten şahid olur.Bırakın nimeti,varlık şahittir. Siz size şahitsiniz.O gün biz onların ağızlarını mühürleriz. Elleri bize konuşur, ayakları da kazandıklarına şahitlik eder.(2) Eğer ayak bizim lehimizde şahitlik ederse ayak şehid olmuş olur.Bazen bu şehadet bir fiil olur.Biri ayağının Allah yolunda yürürken kendinden önce gönderir ahirete.Ne oldu diye sorarsınız? Dersiniz ki Allah yolunda, dini mübini celili islam’ın yücelmesi için mücadele ederken kaybettim.Demekki ayağını şehid verdin dersiniz.Seni bekleyen bir şehidin var ahirette.Siz mahkemeye çıksanız ben Mü’minim ya Rabbi diyeceksiniz.Tüm derdimiz aslında bu.Ya Rabbi ben sana iman ettim ve imanıma ihanet etmedim.Bunu ispat edeceksiniz.Eğer ispat ederseniz Saadet ul-Kusva yüce mutluluğ'a yani cennet nimetine (3) ulaşmış olursunuz.İşte o zaman safa başınıza.Ama bunu ispat etmekte kolay değil.Çünkü yalancı şahit kullanamıyorsunuz.Mahkeme Cenab-ı Hakkın mahkemesi.Mahkemenin hakimi de O.Nasıl yalancı şahit kullanacaksınız? Eliniz konuşuyor.Ayağınız konuşuyor.Hücreleriniz konuşuyor.Bazen insan şöyle zanneder.Lehimde şahit olacak der.Fakat kalbinin de ilahi kamera tarafından çekildiği için kendi aleyhinde şahitliğini yapacak olan bir kalbini bulacak. Tamam sen bu işi yaparken dışından şöyle görünüyordu ama kalbinin görüntüsü hiçde öyle gözükmüyor. Vay o namaz kılanların haline ki: Ki onlar namazlarından gafildirler (Kıldıkları namazın değerini bilmez, namaza gereken ihtimamı göstermezler). İbadetlerini gösteriş için yaparlar(4)
Şehid;Şahid kılandır.Şehid sadece canını mı şahid kılandır? Hayır.Mesela;Efendimiz (s.a.v) şehidmidir değilmidir? Efendimiz (s.a.v) şahidmi dir değilmi dir? Eğer Efendimiz (s.a.v) şahid değilse o zaman kim şahiddir.Öyle bir hayat şehid değilse kim şehid? Efendimizin hayatı şehiddir.Tamam.Şunu dersiniz bir kılıçla cihad meydanında teslimi ruh etmemiştir. Yatağında şehiddir.Mesele Allah-u Teala’ya sahih bir şahid gönderme değil mi? Şehidin gönderdiği ve götürdüğü şahid, canıdır.Bana ispat edecek neyin var ey kul? Canım var ya Rabbi.Gerçekten o da Allah yolunda ise.Kuzman gibi değil.Kuzman; Allah Resülü (s.a.v)’in kamutan olduğu,sahabenin müfreze bulunduğu savaşta teslimi ruh etti.Fakat annesi cennet sana helal olsun diye ağlarken, Allah Resülü (s.a.v) hayır dedi.O cennette değil cehennemdedir.Nerden biliyoruz?Kuzman ,karaman ve yiğitliği ile meşhur bir adammış.Savaş meydanında yaralanmayı kendine yedirememiş. Onuruna dokunmuş.Hançerinin sapını yere,ucunu kalbine getirmiş ve üzerine abanmış ve ölmüş.Yani,intihar etmiş.
İnsan,bazen hayatını şahid gösterir.Rabbim bizi onlardan eylesin.Neyin var ey kul?Hayatım var,hayatımı getirdim ya Rabbi.İşte Efendimiz (s.a.v) gibi.Veda hutbesinde ki o can hıraş çığlığını nasıl hatırlamazsınız? Şahit kılma konusunda tir tir titreyen bir Peygamber görürsünüz.Cenab-ı Hak kitabında; O zaman kendilerine resûller gönderilen kimselere ve gönderilen resûllere muhakkak soracağız.(5) Hz. Peygamber (s.a.v) bu ayeti kerimeyi hatırlıyor ve veda hutbesini şöyle bitiriyordu.
Ey insanlar!
Yarın beni sizden soracaklar. Ne diyeceksiniz? Peygamberliğimi tebliğ ettim mi? İlahi vazifemi yaptım mı, diye soruyordu. Bütün ashab-ı kiram bir ağızdan:
Evet, yemin ederiz. Allah'ın risaletini tebliğ ettin. Vazifeni yaptın. Bize vasiyet ve nasihatte bulundun. Böylece şehadet ederiz, dediler. Bütün arafat yüzbinlerce insanın bu samimi sözleriyle çalkalandı. O zaman, Resul-i Ekrem (s.a.v), şehadet parmağını kaldırdı.
Üç defa:
Şahid ol Ya Rabbi! Şahid ol Ya Rabbi!
Şahid ol Ya Rabbi! dedi ve sözlerini bitirdi.
İslam’an göre şehadet;İmanınıza Rabbiniz katında bir şeyi şahid göstermenizdir.Eğer imanınıza şahid olarak gösterebilirseniz malınızda şehid olur.Vakfedilen mal şehiddir.İnfak edilen mal şehiddir.Tasadduk edilen mal şehiddir.
Zamanda şehid olur.Ömrümüzün üçte birini şehit etmek gerekir.Ya Rabbi!Ömrümün üçte birini ya namazda,ya oruçta,ya davette,ya Kur’an-ı Kerim okurken,ya derste,ya senin dinin olan İslam’ı hayatıma tatbik etmek için geçirdim.Eğer böyle diyebiliyorsanız o zamanlarınızda sizin için şahittir ve şehit etmiş olduğunuz bir zamanınız var demektir.İliminiz şehittir.Nefesiniz şehittir.Gözünüz şehittir.Diliniz şehittir.Ayağınız şehittir.Kulağınız şehittir. Sıhhat şehid olur.Yeterki siz şehid vermeye görün.
Evlatlarınızda şehittir.Evladın şehid olması,canını Allah’a şahit göstermesi şeklinde olmaz.Evladın tüm hayatı Allah’a şahit olur ve o da sizden geriye kalan sadaka-i cariye olur. Allah’ın kalemi kaldırmadığı üç zümreden biri olursunuz.Yaşayan salih ameliniz olur.O da şehit olur.
İlminiz şehid olur.Siz ölürsünüz ilminiz ölmez.Siz ölürsünüz ilminiz şahit olur.Siz hiç eski alim duydunuz mu? Eski Bakan,eski Milletvekili, eski Vali olur.Eski alim olmaz.Alim eskimez.Çünkü ilim eskimez.İşte ilimde şehid olur.
Böylece, sizler insanlara birer şahit (ve örnek) olasınız ve Peygamber de size bir şahit (ve örnek) olsun diye sizi orta (dengeli) bir ümmet yaptık.
Kainatın nizamı adalet üzerinde durur.Adalet denge demektir.Allah Resülü (s.a.v) ibadette bile dengeyi savunmuştur.
Şehid aynı zamanda model demektir.Resul size nasıl model oldu ise sizde insanlığa model olabilirsiniz. Resul size model olursa imam olmuş olur.Sizde insanlığa şahit olursanız insanlığın imamı, yani;ümmet olmuş olursunuz. Ümmete şahid olan imam, insanlığa şahid olan ümmet.Böyle imamın böyle ümmeti olmalıdır.Eğer olmuyorsa şehid değildir.
Özetliyecek olursak:
Hepimizin şehid edeceği birşeyler vardır.Çünkü elimize emanet edilenler var.Hiç bir şeyimiz yoksa kendi varlığımız bize emanet.Görmemizi şahid ve şehid kılalım.İşitmemizi şahit ve şehid kılalım.Nefesimizi şahid ve şehid kılalım.Camilere gelmemiz bile birer şahittir.Birbirimize şahid ve şehid olalım.İmanımıza müminleri şahid kılalım.Hidayete vesile olalım.Hidayetine vesile olduklarımızı imanımıza şahid kılalım inşaallah.
Ya Rabbi! Bizi şahitlerle beraber yaz.
1-Bakara Süresi 2/143
2-Yasin Süresi 36/65
3-Rad Süresi 13/29
4-Maun Süresi 107/4,5,6
5-Araf Süresi 7/6